Læs om aquaplaning hos Tirendo.dk

aquaplaning

Aquaplaning - hvad betyder det og hvordan man undgår det?

Dækslip

Aquaplaning (som bliver også kaldt for dækslip på dansk) er et fænomen der opstår når dækket mister kontakt med vejen på grund våd vejoverflade. I dette tilfælde er dækket ikke i stand til at aflede det overskydende vand og derfor mister kontakt med vejbanen og glider på vandet. Dette kan lede til alvorlige følger i form at tab af styringsevne og bremseevne.

Dækslip - farligere end is

For at styre bilen i en anden retning eller sænke og hæve hastigheden kræves der friktion mellem dæk og vej. Når der er sne- eller islag på vejene, bliver vi ofte mindet om, at vi bør køre med yderste forsigtighed, især når alle kender til problemer, som kan opstå, når vejen er glat. Derfor er det lettere at overse faren ved glat føre. For at vise, hvor farligt det er at køre i regnvejr, fremstiller vi nedenfor en Undersøgelse fra USA. I tabellen vil du finde statistikken for trafikulykker ved vådt føre.

Statistik for ulykker forårsagede af regn 2002-2012

Antal Procent
595.900 ulykker hvoraf 46% af ulykker er forårsagede af regn
245.446 tilskadekomne 52% tilskadekomne grundet våde veje
2.876 dødsfald 46% af dødsfælde på grund af regn

Kilde: US Federal Highway Administration

Et køretøj mister alle sine køreegenskaber ved aquaplaning, som manøvrering, opbremsning og acceleration. Den kan opstå pludselig og beskrives som følelsen at bagsiden af køretøjet lettes og hjulene bliver lettere at kontrollere.

Faktorer, som påvirker aquplaning

Hastighed

Jo højere hastigheden er, jo større er der risiko for dækslip. Selv ved lave hastigheder er der mulighed for at miste grebet på vejoverfladen. Det anbefales altid at bremse med forsigtighed, når du er på en vejstrekning, som er dækket med vand.

Dæk

Riktigt däcktryck och mönsterdjup har stor betydelse. Risken för vattenplaning kan reduceras kraftigt genom en regelbunden kontroll av fordonets däck. Det minsta tillåtna mönsterdjupet i Sverige är 1,6mm. Det rekommenderas dock att undvika ett mönsterdjup under 3mm.

Mængden af vand

Passende dæktryk og mønsterdybde er meget vigtige. Du kan væsentligt mindske risikoen for dækslip ved at kontrollere dæk regelmæssigt. I Danmark er den minimalt tilladte mønsterdybde 1,6 mm. Det anbefales dog at undgå at have en mønsterdybde på under 3 mm.


Hvordan bør man handle ved aquaplaning?

Først og fremmest er de vigtigt at ikke gå i panik. Gentagne forsøg på at manøvrere bilen kan forværre situationen. Det anbefales, at du så vidt som muligt forsøger at opretholde kørselsretningen og lade være med at dreje rattet fra side til side. Dette kan nemlig lede til endnu større tab af kontrol og mere alvorlige konsekvenser. Du skal derfor overvinde den første instinkt om at trykke bremsepedalen helt ned i bunden. Forsøg på at bremse vil lade køretøjet glide endnu nemmere på vandet og endda lede til større hastighder.

Alt du bør gøre for at få kontrollen tilbage ved aquaplaning er: løft foden fra gassen, undgå at bremse og forsøge på den måde at få kontrollen over bilen, indtil det tidspunkt hvor du føler at bilen er i kontakt med vejen igen.

Undgå dækslip

Aquaplaning

1
Udskift dine dæk regelmæssigt og brug aldrig vinterdæk om sommeren og omvendt. Kontroller omhyggeligt dækkenes mønsterdybde, samt deres alder og slitageniveau.

2
Bredere dæk har større tilbøjelighed til at være påvirket af aquaplaning, da køretøjets vægt er fordelt på større flade. Tyndere dæk skærer vandoverfladen hurtigere og mere effektivt. Derudover har en tungere lastet bil mindre risiko for dækslip end en tom og lettere bil. Det skal dog ikke anses som en slags sikkerhed - der har været mange ulykker grundet mistet greb på våd vejbane også med tunge lastbiler.

3
Vær opmærksom på kvaliteten af dækkene. For eksempel har Michelin Pilot Sport 3 et særligt Anti Surf System, som afleder vandet effektivt og reducerer risikoen for aquaplaning.


Aquaplaning kan være meget farlig og lede til alvorlige konsekvenser. Hvis du regelmæssigt kontrollerer tilstanden af dine dæk, kan du eliminere de grundlæggende årsager for dækslip. Vigtigtst er det dog, at du kører forsigtigt på vejene. Det vil sige, at du skal tilpasse din kørestil og hastigheden til vejlaget og vejrforholdene. Og hvis det sker at dine dæk ikke længere har greb på vejbanen, husk at bevare roen og vente indtil dækkene får fastere greb for at genvinde kontrollen.


Se nedenfor et klip det tyske tv-show Drive it, examine it! I klippet bliver der undersøgt forskellige dæk og påvirkning af dækslip.




Brug vores konfigurator ndenfor til at finde de passende dæk til dig ot dit køretøj!