Dæktryk | Find information hos Tirendo.dk

dæktryk

Dæktryk

Det rigtige lufttryk i dækkene er afgørende

Da dækkene er de eneste kontaktflader, som bilen har med vejen, spiller de en central rolle for bilens præstation. Derfor er det vigtigt at kontrollere dæktrykket regelmæssigt. Hvis trykket er forkert, kan det forårsage mange uventede situationer, og udsætte dig for en større risiko for kørselsulykker. Dæktryk kan variere afhængigt af gummitypen, for eksempel er trykniveauet i vinterdæk forskelligt fra det i sommerdæk. Følg vores råd og undgå de ubehagelige situationer ved rattet.

Alt du behøver at vide om dæktryk

Hvad er det optimale tryk til dine dæk?

Sådan finder du trykniveauet, som passer dine dækDen nemmeste måde at finde det nødvendige niveau af lufttryk er at tjekke bilens instruktionsbog. Nogla gange kan disse oplysninger også findes på siden af døren ved førersædet eller på tankklappen.

Som regel er det ideele tryk for dine dæk anbefalet af bilproducenten. Det måles i "bar" og generelt svinger mellem 2,0 og 3,0 bar. Foreste og bagerste dæk har forskellige trykindikatorer på grund af den forskellige positionering af hjulene. Ligeledes, hvis du planlægger en lang tur, bør du overveje at øge niveuet for tryk med 0,3 bar. Hvis du kører med en anhænger, vil de forreste dæk have brug for yderligere 0,4 bar.

Sådan måles dæktrykket

Den mest udbredte metode for at kontrollere dæktryk er at bruge de måleinstrumenter med pumper, som er tilgængelige på mange servicestationer. I dette tilfælde skal man være omhyggelig med tilslutningen af slangen til hjulet. I små skridt, fyld gang på gang en lille mængde af luft for at opnå den ønskede værdi med mere præcision. Luften skal helst pumpes og måles i kulden. Der anbefales at lade bilen stå med moteren slukket i lidt tid efter brug; på denne måde kan der undgås fejl i målingen.

Hvor ofte skal dæktryk måles?

Det er naturligt for dækkene at miste trykket over tiden, da gummiet ikke er 100% lufttæt og kan ikke forhindre mindre lufttab. Af denne grund er det yderst tilrådeligt at kontrollere dæktrykket mindst en gang om måneden. Desuden kan det anbefales at tjekke lufttryk efter længere ture. Også andre faktorer kan afsløre forkert dæktryk. For eksempel, i tilfælde af unormal slitage af gummiet: høj slitage i midten eller ved kanterne af slidbanen er ofte et tegn for et utilstrækkelig tryk.

Konsekvenserne på utilstrækkeligt dæktryk

Dæk med forkert lufttryk har en negativ indvirkning på køreevnen, dækkets levetid og især passagerernes sikkerhed. Nå dæktrykket er for lavt, bliver slidet ujævnt og dermed mindsker dets levetid. Som et resultat vil dækkets egenskaer i hele taget forringes.

De store konsekvenser af et fejagtigt tryk er:
  • Forøget slid og reduceret levetid
  • Større bremselængde
  • Højere brændstofforbrug
  • Reduktion af styreegenskaber og præcision
  • Høj risiko for dækslip

Lavt dæktryk

I de fleste tilfælde har dækkene et lavere dæktryk, end det anbefalede, hvilket medfører væsentlig deformation af slidbanen. Kontaktfladen med asfalten reduceres konstant, hvilket fører til en større slid på siderne. På denne måde påvirkes heftigt egenskaberne af gummi. Derfor øges bremselængde, mindskes vejgreb og risiko for aquaplaning forekommer oftere. Ligeledes, hvis man kører længe med fladt dæk, kan slidområdet bredes. Derfor vil der efterfølge højere rullemodstand og brændstofforbrug. Udover de skadelige faktorer - dæk med for lav tryk er skadelige for miljøet og pengepungen.

Højt dæktryk

For at undgå fremtidige problemer med lufttrykket i dæk, kan man blive fristet til at puste dem mere op, end det er nødvendig. Desværre medfører dette de samme skader, som med lavt dæktryk. Også i dette tilfælde slides dækket hæftigt, dog i centrale del af slidbanen. Som et resultat, forværres bremse- og styreevner. Ligeledes vil alt for højt tryk medføre dækkets deformation i højere grad.

Oppumpning af dæk med nitrogen

Ved at pumpe dæk med nitrogen kan man få fordele i form af sikkerhed og omkostninger. Den er fri for olie og fugt, samt fordamper langsommere end almindelig luft der bruges til at oppumpe dækkene. Som bilist kan du få følgende fordele:

dæktryk

Mindre hyppig kontrol af tryk

Med et mere stabilt neveau af tryk behøver man ikke at måle det ligeså ofte.

Øget sikkerhed

Mend nitrogen reduceres risikoen for uforudsigeligheder på grund af et lavt tryk.

Reduktion af forbruget

Kørsel med optimalt tryk reducerer rullemodstand og optimerer energiforbruget af køretøjet. Det resulterer i en lavere miljøbelastning på grund af mere afbalanceret forbrug.

Øget kilometerantal

Takket være mere stabilt tryk kan du opleve øget levetid af dækkene.

Kilde: Adrian Hoskins

Det skal dog bemærkes, at oppumpning af dæk med nitrogen er kun mulig på værksteder og workshops. Hos tankstationerne kan man normalt anvende kun luft.

Disse grundlæggende oplysninger har formål til at inspirere dig til at kontrollere trykket i dine dæk oftere, samt hjælpe dig at genkende en fejlagtig oppumpning af dækkene. Udover det, bør man nøje iagttage dækkenes tilstand og sørge for, at der ikke er alvorlige tegn på forringelse. Når dæk er beskadigede, eller blev brugt i for lang tid skal de udskiftes hurtigst muligt. Hvis du ønsker at skifte dine dæk, kig ind i vores udbud ved hjælp af søgemaskine nedenunder.

Find dine nye dæk hurtigt på Tirendo.dk