Kunde Support (Mo–Fr: 7–22):
+45 (0) 89884201

Egenskaber


Side 1 af 13
Priserne gælder (med mindre andet er nævnt) pr. Styks incl. moms, men excl. fragt inden for

(1) Mere end 90% af vores ordrer når frem til kunden indenfor den angivne leveringstid.


Vinterdæk til din bil

Det er vigtigt at være forberedt med nye vinterdæk, der passer når den første frost kommer. Disse dæk er lavet til at blive brugt ved lave temperaturer samt kørsel på sne og isglatte overflader og våd vej. Der findes to forskellige typer - pigdæk og friktionsdæk. Begge bliver markeret med "Mud and Snow" mærke, eller en af forkortelserne M+S, M-S, M.S. eller MS. Betegnelsen M + S er ikke skrivebeskyttet, derfor bliver den misbrugt i nogle tilfælde. Dette har medført, at der også findes en tegning af snefnug/snefnug på vinterdæk.

Find vinterdæk med en god pris og få fordele i forhold til sommerdæk. Dette skyldes en speciel gummiblanding som forbliver blød selv ved lave temeraturer. Det betyder, at dækkene har større fleksibilitet og bedre vejgreb, hvilket medfører bedre vedhæftning og trækkraft. Samtidig findes der specielle mønstre, som sikrer bedre kontakt mellem bilen og vejen. Friktionsdæk har indbyggede lameller, som fyldes med sne mens man kører og dermed sikrer stabilitet og bedre greb. Vinterdæk skal have ca 0,2 til 0,3 bar højere dæktryk, end sommerdæk. Hvis du kører med vinterdæk om sommeren, kan du forvente højere slitage og bræmselængde.

Anbefalet mønsterdybde

I Danmark kræves for friktionsdæk at have mindst 1,6 mm mønsterdybde. I modsatte tilfælde får dækkene ikke fast vejgreb og kørsel i sne og regn kan blive farlig. Dæk, som har den største mønsterdybde, eller har et bedre vejgreb skal monteres på bagsiden af køretøjet for at mindske risikoen for udskridning ved bremsning og sving. Det samme gælder for pigdæk - dækkene med største pige skal monteres på bagsiden - både på biler med for- og baghjulstræk.

Vigtigt ved køb af vinterdæk

Vinterdæk holder som regel i 5-6 sæsoner, inden de kræver udskiftning. Dette skyldes gummiblandingen, som med tiden mister sin elasticitet og mønstret, som slides ned med tiden. Det er især vigtigt at kontrollere mønsterdybde, for ellers forekommer risiko for akvaplaning og ukontrolleret glidning på isglatte veje. Når du køber nye dæk, skal disse opfylde køretøjets krav i forhold til belastning og hastighed. Den maksimale lastkapcitet er beskrevet med et tal, ofte efterulgt af forkortelsen LI. Den maksimale hastighed, som et dæk kan blive udsat for udtrykkes med hastighedsindekset. Dette indeks er angivet med et eller to bogstaver, og kombineres sammen med LI. Når du køber nye dæk, er det vigtigt, at hastighedsindeks på dækkene i det mindste svarer til bilens tophastighed. Vinterdæk for EU-godkendte biler skal være markerede med en maksimalhastighed på 160 km/t for at kunne benyttes. Dækkene er ofte markeret med kørselsretningen, som skal nøje følges for at få det bedste vejgreb. I vintermånederne i Skandinavien de mest populære er Hankook vinterdæk. Finske Nokian vinterdæk har ligeledes høj forespørgsel.

Regummierede dæk - Hvad er det?

Dette er dæk, som genanvendes. Regummierede dæk har gammel gummi kerne og en helt ny slidbane. Disse dæk har ofte de samme egenskaber, som nye dæk, dog med højere slitage og lidt dårligere bremseevne. De koster ofte kun halvpris af de nye dæk og er tydeligt markerede.

Pigdæk

Pigdæk, som udover et grov mønster er udstyret med metal pigge på slidbanen, må kun bruges om vinteren. De skal monteres på alle dæk og må anvendes kun i perioden fra 1. november til 15. april. Vær opmærksom, hvis du skal køre over grænsen - i mange europæiske lande, som Tyskland og Polen er pigdæk ikke tilladt.

Love for vinterdæk

I Danmark, hele landet er der ingen pligt for skift til vinterdæk. Vinterperioden er fra 1. november til 15. april, som er den oficielle mellemrum for brug af vinter- og pigdæk.

Vinterdæk - for kørselssikkerheden på is og sne!

Vejr og vejforhold kan ændre sig pludseligt i vinter. Vinterdæk skal tilbyde en ensartet høj grad af sikkerhed, når det er tørt, når temperaturen er lav, og når gaderne er iskolde. Mærket M + S (også: M & S eller MS) gør vinterdæk egnet til vinter. Nogle M + S dæk desuden have et snefnug, der symboliserer en høj standard for kvalitet.

Alt er i gummiblanding

Naturligvis er det afgørende at have et godt greb på veje dækket i sort is og sne. For at garantere sikker vejgreb ved lave temperaturer, er vinterdæk fremstillet ved hjælp af en speciel gummiblanding, der er resistent over for kolde temperaturer. Det er, hvordan de kan tilpasse sig til vinter vejoverflader fuldstændig.

Den rigtige slidbanemønster om vinteren

Vinterdæk har brede mønsterrillerne og yderligere ribber. Ribs åbne og lukke under kørsel, der sikrer, at drev og bremsekraft er optimalt overføres til vejen. Dette resulterer i stabilitet og sikkert greb selv under barske forhold.

Beskyttet mod akvaplaning risici om vinteren

Især om vinteren, er der konstant risiko for, at et vandlag dækker vejoverflader fører til akvaplaning. Ved at tilbyde gode Vandfortrængning egenskaber, vinterdæk reducerer risikoen af akvaplaning og chauffører vil have maksimal kontrol over deres køretøj under alle omstændigheder.

Udlandsrejse: Pas på lovkrav

Før du rejser til udlandet med bil, skal du altid tjekke de juridiske krav for vinterdæk, når vejforhold er vinterlige. Hvis der ikke er juridisk defineret tidsramme for obligatoriske vinterdæk, eksperter anbefaler at køre med M + S dæk mellem oktober og påske

x
Vi anvender cookies. Ved at bruge siden accepterer du denne anvendelse.
ok
Vi anvender cookies. Ved at bruge siden accepterer du denne anvendelse.
ok