Fremragende ydeevne hele året rundt Glæd dig over fremragende ydeevne hele året rundt med dæk, som kan klare forskellige vejrtyper. Takket være Goodyears Weather Reactive-teknologi tilpasser Vector 4Seasons sig de skiftende årstider. Det unikke SmartTRED-design er kendetegnet af særlige zoner på slidbanen, som tilpasser sig vejforholdene.
Vejgreb under alle vejforhold Hold vejgrebet med denne helårsslidbane med fremragende ydeevne ved både vinter- og sommertemperaturer. Vector 4Seasons er forsynet med tætte 3D-vaffellameller, hvilket giver et bedre vejgreb på is- og sneglatte veje end konkurrenternes produkter.* Dækket er certificeret med snefnugsymbolet, hvilket betyder, at det opfylder de officielle standarder for dedikerede vinterdæk.
Miljøvenligt Kør længere på mindre brændstof med dæk, der ruller lettere. Vector 4Seasons giver også et højere kilometertal takket være all-weather-blandingen og en fladere kontur, som fordeler trykket jævnt.
Bedre kontrol på våde og tørre veje Bevar kontrollen i regn og sne. Vector 4Seasons giver forbedret modstandsdygtighed over for akvaplaning på våde veje og 11 % kortere bremselængde på is.* Pålidelige køreegenskaber på tør vej, med stive slidbaneblokke, der giver ekstra stabilitet ved styring og kurvekørsel.
* Testet over for to førende konkurrenter af TÜV SÜD Automotive i april 2008, dækstørrelse 175/65R14, testbil: VW Polo, rapportnr. 76230122-2.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
Business Reviews
Profile:Vector 4 Seasons
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
09/2012
AUTO BILD
175/70 R13 82T
Highly recommended Stärken:Vorbildlicher Ganzjahresreifender Spitzenklasse. Ausgewogen sichere Fahr-eigenschaften auf verschneiter Piste.Kurze Nassbrernswege und hohe Sicherheitsre-serven bei Aquaplaning. Angenehm leiser Abrollkomfort und ein geringer Rollwiderstand.
09/2011
ÖAMTC
175/70 R13 82T
Recommendable
sehr gut im Verschleiß
Schwächen auf Schnee
leichte Schwächen bei Nässe
Schwächen auf trockener Fahrbahn
leichte Schwächen auf Eis
09/2011
ADAC
175/70 R13 82T
Satisfactory Stärken
Sehr gut beim Verschleiß
Schwächen
Leichte Schwächen bei Trockenheit, Nässe, Schnee und Eis
09/2011
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
175/70 R13 82T
Satisfactory
+ sehr gut im Verschleiss
leichte Schwächen auf trockener und nasser Fahrbahn
leichte Schwächen auf Schnee und Eis (ührt zur Abwertung)
Vector4Seasons tyre review
Gennemsnit af 1.956 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
11.441
04.05.2021fraJens Hviid Dækkene er en positiv oplevelse og kan godt anbefales.
05.03.2021fraSøren Nielsen Overraskende godt greb i 10-15cm sne. Kører umiddelbart på lige fod med flere andre deciderede vinterdæk.
04.05.2015fraAnne-Marie Dalsgaard Meget svært at afbalancerer - efter 3 forsøg har jeg opgivet at få en optimal kørekomfort