Det skal du vide om 175/65 R14 sommerdæk
Hvis du bor i Danmark så ved du helt sikkert, at den danske sommer nogle gange kan drille lidt, derfor er det også vigtigt at du tager nogle ting i betragtning, når du skal vælge dine næste 175/65 R14 sommerdæk.
Ikke nok med at de sommerdæk du vælger, skal overholde alle de lovmæssige krav som der stilles til de sommerdæk der må sælges på det danske marked, men du skal også sørge for at dækkene overhoved passer til den bil som du ejer, det ville jo være ærgerligt hvis du købte de forkerte sommerdæk, men hvordan ved du overhoved hvad de tal på siden af dækket betyder?
Hvad betyder 175/65 R14 sommerdæk egentligt?
Det kan godt virke lidt forvirrende når du står i butikken og kigger på nye sommerdæk, der er så mange at vælge imellem, så mange forskellige dækproducenter, og så mange forskellige størrelser, men hvis du ser på siden af de dæk der sidder på din bil, så er det faktisk ret simplet.
175 er bredden af dækket, så med andre ord er dette dæk 175 mm bredt, de 65 er en procent af bredden, og dette er tallet for størrelsen på dækvæggen, med andre ord er dækvæggen på dette dæk 65% af 175 mm, eller 113 mm, det eneste bogstav i rækken fortæller hvilken form for dæk det er, i dette tilfælde er dækket et Radial dæk, hvilket også er den mest populære type af dæk som sælges i Danmark. Det sidste tal 14, fortæller hvilken størrelse af fælg som dette dæk passer til. Desto mindre dette tal er, desto mindre er den bil som dækket passer til, et 14 tommers dæk er til en kompakt bil, hvorimod et dæk som er 22 tommer stort, nok mere er til de større biler og SUV. På Tirendo.dk finder du en masse forskellige 175/65 R14 sommerdæk.
Det skal du vide om 175/65 R14 sommerdæks gummiblandingen
Rent faktisk er der stor forskel på den type gummi som der bruges i et sommerdæk, og den type gummi som der bruges i et vinterdæk. Vinterdæk for eksempel har en meget blødere gummiblanding end sommerdæk, dette er fordi de om vinteren skal have et bedre vejgreb i sneen. Med andre ord skal dækket kunne tilpasse sig til den undergrund som det bruges på, dette betyder også at et vinterdæk hvis det bliver brugt om sommeren når det er varmt bliver alt for blødt. Hvis du bruger vinterdæk om sommeren får du derfor en højere rullemodstand, og dette har en bremsende virkning på bilen, så den bruger mere brændstof end hvis du kørte på sommerdæk.