
Struktur og kvalitet af dæk på en motorcykel er endnu vigigere, end i en personbil, da de to motorcykeldæk er de eneste, som har kontakt med vejoverfladen, og skal sørge for køretøjets sikkerhed og stabilitet. Derfor bør du ikke blot kontrollere tilstanden af dækkene, men også vide på forhånd, hvornår de skal skiftes.
Kvalitetskontrol af mc dæk
For at holde dækkene i udemærket stand, skal man tjekke lufttrykket en gang pr. uge. Lufttrykket måles i kolde omgivelser, da temperaturen har naturligvis en indflydelse på værdierne. Orienteringsværdien kan du finde i køretøjets brugsanvisning, dog ved kørsel i højere hastigheder eller med større last anbefales det at tilføje 0,2 bar. Desuden skal den minimale mønsterdybte overholdes, og slidbanemønstret undersøges. Hvis dækket er porøst eller har ujævn slitage, skal man overveje køb af nye dæk.
Køb af motorcykeldæk - hvad skal man kigge efter?
Hvis du er i tvivl om, hvilken størrelse dæk har du brug for, kan du altid tjekke din gammel sæt af mc dæk. Først og fremmest skal man være opmærksom på dækkenes bredde og fælgdiameter. Derudover bør du også sørge for, at dækket har den ønskede bæreevne og kan køres med den ønskede hastighed. Disse kan ses på belastnings- og hastighedsindekser, og kan ligeledes aflæses fra motorcykeldæk. Sidst, men ikke mindst, skal du overveje på hvilket terræn vil du køre - det påvirker valget af dæktype. Kører du meget off-road, skal dækkene holde til spring, samt have en god støddæmpende effekt. Hvis du er til motosport, har du brug for racerdæk.
Motorcykeldæk test
I fagblade eller på internettet bliver regelmæssigt offentliggjort resultaterne af test på motorcykeldæk. For eksempel, det tyske magasin "Motorrad" i midten af 2013 har testet touringdæk i størrelser 120/70 ZR 17 og 180/55 ZR 17 for deres slitage, dækslip, vejgreb, samt række andre egenskaber. Pirelli Angel GT er ofte bland de bedste med udmærkede resultater for kørsel i vådt føre. Næstbeste er Bridgestone BT T30, som ligeledes viser gode resultater i styringen og vejgrebet.