Intet andet dæk opfylder din søgen efter harmoni som TURANZA. Dets højteknologiske og innovative slidbanemønster opnår en synergi helt uden sidestykke mellem sikkerhed, komfort og præstation.
TURANZA er designet til enestående vejgreb og bremseevne selv i vådt føre, mens det sikrer fortræffelig stabilitet og styringsreaktion under alle forhold. Og allerbedst vil dets jævne, lydløse og økonomiske præstationer sætte nye standarder for din opfattelse af perfekt kørsel.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
Business Reviews
Profile:Turanza T001
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
07/2014
auto motor und sport
195/65 R15 91H
Satisfactory Stärken : Pluspunkte beim Trockenhandling durch direkte , fahraktive Auslegung . Schwächen : Gravierende Schwächen im Nassbremsen und ausgeprägte Lastwechselempfindlichkeit auf Nässe .
03/2013
AUTOStraßenverkehr
195/65 R15 91H
Recommendable Stärke: Agil und präzise bei Trockenheit, top Aquaplaningverhalten, niedriges Abrollgeräusch.Schwäche: Maßiger Rollwiderstand, Bremsniveau nur Durchschnitt, bei Nässe Lastwechsel.
03/2013
auto motor und sport
195/65 R15 91H
Recommendable Stärken:agil und präzise bei Trockenheittop Aquaplaning Verhaltenniedriges AbrollgeräuschSchwächen:Mäßiger RollwiderstandBremsniveau nur Durchschnittbei Nässe Lastwechsel
03/2013
GUTE FAHRT
195/65 R15 91H
Recommendable Der T001 zeigt sich beim Handling problemlos beherschbar und sicher. Doch er schwächelt beim Nassbremsen, kommt über "befriedigend" nicht hinaus. Im Gegenzug sollte der Rollwiderstand gut sein, aber der Japaner landet hier nur auf den letzten Platz. Dies entspricht allerdings dem angegebenen Labelwert F. Gut ist dagegen die Aquaplaningvorsorge, dazu rollt der Pneu ruhig und komfortabel ab.
02/2012
ÖAMTC
195/65 R15 91H
Highly recommended Vorteile:
sehr ausgewogener Reifen
Bestnote auf trockener Fahrbahn
gut bei Nässe
02/2012
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
195/65 R15 91H
Recommendable
Stärken:Sehr ausgewogener Reifen Gut in allen sicherheitsrelevanten Disziplinen Bestnote auf trockener Fahrbahn
TuranzaT001 tyre review
Gennemsnit af 891 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
11.950
18.12.2019fraMorten Et godt dæk på mange måder rigtig god brændstof økonomi god bremseegnskab, god slitage har 47000 km før min fordæk var slidt . Men dækket er støjende ved landevejs hastighed fra 75 - 85 km/t (dækket synger)
Det betyder meget for mig , så derfor vil jeg ikke købe det igen
14.10.2019fraThomas Sørensen Kører godt,fint greb vådt/tørt men støjer voldsomt, både vådt/ tørt
04.11.2018frajens tolstrup Min bil var født med en tidliger model af Bridgestone Turanza som har holdt godt og var støj svage og ellers ok
. så det var nærlæggende at købe lignede bar nyre model og det var et godt valg for det første jeg lagde mærke til at det nye dæk køre ca 1 KM længer på literen en det gamle så er samme støjsvage niveau som det gamle og har gode egenskaber i regn så er 100 % tilfreds
19.10.2018fraBo Gotfredsen Rigtig godt dæk til Mazda 6, meget lav støj, rullemodstand og minimalt slid. Vil helt klart sætte et sæt på mere når denne tid kommer.