Ubegrænset køreglæde takket være fremragende greb. Det nye ContiSportContact 5 - Kontrol har aldrig været mere sporty.
Med lanceringen af ContiSportContact™ 5, har Continental udviklet et dæk, der er velegnet til SUV'er og biler med sporty køreegenskaber. Med denne nye udvikling har Continental's ingeniører gjort betydelige fremskridt sammenlignet med den populære forgænger ContiSportContact™ 3:
Kortere bremselængde under alle vejrforhold
Fremragende vejgreb og sikkerhed ved sving
Reduceret brændstofforbrug og højt kilometertal
Ovenstående er gjort muligt på grund af en ny gummiblanding, der fokuserer på maksimal kraftoverførsel og giver lav rullemodstand under normal kørsel. Gummiblandingen, der bærer navnet 'BlackChilli', udnytter de forskellige energier i dækket til at opnå sine specielle egenskaber. Til højtydende biler i luksusklassen. High-performance dæk med enestående håndtering og kontrol. Continental kan tilbyde førsteklasses dæk udviklet i Tyskland med optimale bremseegenskaber og størst mulig sikkerhed. Ved hjælp af vores Black Chilli-teknologi opnår du et godt vejgreb samt god håndtering og sikkerhed i sving. Varmt anbefalet af Auto Bild i deres test af sommerdæk 2014 (størrelser testet: 225/50 R 17 W/Y).
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
ContiSportContact5 tyre review
Gennemsnit af 536 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
11.677
02.12.2020fraDragan super
14.11.2020fraRoger Kristian Kristensen Komfortabelt dæk, super greb i tørvejr, men mindre gode i regnvejr. Støj er meget afhængig af vejbelægning. Lidt høj rullemodstand især i regnvejr. Kan hoppe lidt hvis det er for koldt, indtil der bliver kørt varme deri. Men om sommeren når der er varmt hele tiden er der ikke noget at bemærke.
28.10.2020fraJohn Laursen Blandet, men aktiv. Dækkene har en tendens til at trække til siden når man rammer små ujævnheder i underlaget