General Tire har udviklet dæk til næsten 100 år. Alt dette oplevelse, netop tilpasset til vinter vejforhold, er blevet optimalt kombineres for at skabe den nye Altimax Winter plus. 'Zig-Zag' ribben for optimal vinter trækkraft og sving stabilitet i sne og is. Brede langsgående og laterale riller reducere risikoen for akvaplaning og levere trækkraft. Robust dæk sammensatte garanterer højt kilometertal. En all-round succes og fremragende valg til alle, der ønsker at sikkert overlever vinteren i deres bil!
Tekniske højdepunkter:
»Zig-Zag' ribben for optimal vinter trækkraft og sving stabilitet i sne og is:
Funktion: 'zig-zag' rille i midten af dækket
Effekt: 'zig-zag' slidbane holder sneen i rillen og giver en optimal interaktion mellem sneen i rillen og sneen på vejen
Fordele: Optimal vinter trækkraft, sving stabilitet i sne og is
Funktion: Høj antal af 'zig-zag' lameller i forskellige vinkler
Effekt: Bidende kanter fordrive sjap og sne i alle retninger
Fordele: Optimal trækkraft og retningsbestemt kontrol på vinterveje
Brede langsgående og laterale riller reducere risikoen for akvaplaning og levere trækkraft:
Funktion: Brede langsgående og tværgående riller
Virkning: Rapid vanddispersion fra midten af slidbanen til siden skulder
Fordel: Reduceret risiko for aquaplaning
Funktion: Koniske kantflader
Effekt: Reduceret vandtryk i kontaktområdet
Fordele: Større trækkraft og sving stabilitet
En sand ekspert i vintervejr. Til sportsbiler i den kompakte klasse og mellemklassen samt MPV'er. Sikkert og trygt gennem næste vinter. General Tire, som startede i USA, tilbyder produkter til alle typer køretøjer, til alle årstider og alt terræn. Optimalt greb på vinterglatte veje og stabilitet i sving på sne og is. Passer perfekt til f.eks. Opel Corsa, BMW 3-serien og VW Touran.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.