Til kompakt- og mellemklassse biler. Gode håndteringsegenskaber og beskyttelse mod akvaplaning. Matador har en lang tradition, et bredt sortiment og perfekte egenskaber. Fremragende i kurvekørsel og sving. Passer perfekt til for eksempel Skoda Rapid, VW Golf og Peugeot 308.
En nyhed for sommersæsonen 2009 - i segmentet af sommer high performance dæk for mellemledere og øvre mellemklasse biler. Sammenlign til sine forgængere MP 42 Elite 2 og MP 43 Aquilla Evo, den asymmetriske dækmønster MP 44 Elite 3 bringer forbedrede egenskaber inden for håndtering, sikkerhed på våde og tørre overflader, komfort og holdbarhed.
Dækket MP 44 Elite 3 er udviklet til medium (D-segment) og store størrelse (E-Segment) biler, hvor opnår korte bremselængde på både våde og tørre veje og høje greb ved håndtering. Der vil være tilgængelig i 34 størrelser 15 'og 16', fra bredden af 185 millimeter til maksimal bredde på 225 millimeter. Dækkene vil blive godkendt til hastigheder kategorien 'T' til 190 km / t (118 mph), 'H' til 210 km / t (131 mph), 'V' til 240 km / t (149 mph), 'W' til 270 km / t (168 mph). Maksimal sikkerhed for medium (D-segment) og store størrelse (E-Segment) biler.
Funktioner:
Innovativt design af asymmetriske, ikke retningsbestemt dækmønster
Enestående bremseegenskaber på både våd og tør overflade
Præcis håndtering og høj kørestabilitet
Særdeles god trækkraft især ved kurvekørsel på våde veje
Høj kilometertal og lavt brændstofforbrug
EU-dækmærket / effektivitetsklasser
EU har indført EU-dækmærket ved en forordning (nr.1222/2009), og mærket er ens og bindende for alle EU-medlemsstater. Det gælder for personbildæk, dæk til lette erhvervskøretøjer og dæk til tunge erhvervskøretøjer, der er produceret efter den 1. juli 2012.
Tre forskellige områder testes: rullemodstand, vådgreb og rullestøjen, som dækket frembringer under kørsel
Følgende påvirkes ikke af EU-dækmærket: regummierede dæk, professionelle terrængående dæk, racerdæk, dæk med ekstra anordninger til forbedring af trækkraften, f.eks. pigdæk, T-type nøddæk/reservehjul, specialdæk til montering på køretøjer, der blev registreret første gang inden den 1. oktober 1990, dæk med en maksimal tilladt hastighed på 80 km/t, dæk til fælge med en nominel diameter på 254 mm eller derunder eller 635 mm eller mere.
Med denne forordning forfølger den Europæiske Union målet om at fremme økonomisk og miljømæssig effektivitet i vejtrafikken såvel som at øge trafiksikkerheden på den ene side og på den anden side at give forbrugerne større produktgennemsigtighed og samtidig fungere som en aktiv beslutningsstøtte.
Allerede i forbindelse med inkorporeringen kritiserer eksperter det faktum, at EU-dækmærket desværre kun viser nogle få produktegenskaber. Ud over rullemodstand, vådgreb og rullestøj, som er hovedfokus for EU-dækmærkningen, har dæk meget vigtigere og sikkerhedsrelevante produktegenskaber, såsom akvaplaningsegenskaber, kørselsstabilitet, holdbarhed, bremseegenskaber på tørre og våde veje, adfærd under vinterforhold osv.
Dækproducenter påpeger, at testresultater fra forskellige institutioner og tidsskrifter fortsat er vigtige informationskilder for slutforbrugeren. Disse tests fokuserer normalt på yderligere sikkerhedsrelevante produktegenskaber ud over EU-standardkvalifikationerne til dækmærkning, som altid er vigtige for den endelige kunde.