De to centrale riller NS-2, sammen med v-formede dækkets slidbane, forbedre afløb af vand på dækkets overflade og dermed reducere risikoen af akvaplaning. Når tør, den V-formede slidbane ribber sikrer en ensartet trykfordeling, således at hele kontaktflade dækket kan bruges til transmission.
Den Europæiske Dæk Label
Introduktion
Siden den 1. november, 2012 alle dæk fremstillet efter 1. juli 2012 skal vise den europæiske dæk mærkning.
Fordele
Den Europæiske Union har udviklet denne nye bestemmelse til fremme af økonomisk og økologisk effektivitet og sikre trafiksikkerheden.
Ulemper
Denne dæk mærkning kan give overblik og give kunden større gennemsigtighed, men det dækker kun tre kriterier. for en
omfattende evaluering af et dæk, men langt flere ydeevner er relevante. Især i søgningen efter
egnede vinterdæk testresultaterne fra forskellige test institutioner såsom
ADAC er langt strengere.
Vi vil gerne påpege, at det er producenten, som mærker dækket og giver os disse oplysninger. Hvis du
ikke finde etikettens værdier, enten producenten ikke underrettet os om etiketten, eller produktet er fremstillet
inden juli 2012. Inden denne dato,var dæk endnu ikke var forpligtet til at foretage en mærkning, så i nogle tilfælde er det muligt at
købe et dæk uden EU mærkningen.
Symboler
Dækkene er klassificeret i form af tre ydeevner :
• brændstofeffektivitet ( bogstaverne A til G )
• vådgreb ( bogstaverne A til G )
• Ekstern støj
Handle
Endelig er det føreren, der bestemmer brændstofforbruget. For at reducere dette på lang sigt, ved at være forsigtig
under acceleration kan chaufføren blive mere brændstofeffektiv og miljøbevidst.
Regelmæssigt kontrolleret dæktryk hjælper med at forbedre rullemodstand, reducerer energitab og understøtter optimal vedhæftning i
våde forhold. For at mindske risikoen for ulykker og sikre din og sikkerheden for andre trafikanter, hold altid en rimelig
afstand.
Mere information:
http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm
Vælg fra vores store online udvalg eller bede os om råd. Vores eksperter er glade for at hjælpe dig med at
vælge de rette dæk fra vores omfattende sortiment af produkter.
brændstofeffektivitet
Klassificeringen i form af brændstofeffektivitet er opdelt i syv klasser, fra A- klassen ( det højeste ) til G - klasse ( den
laveste ). Et dæk i A- klassen bruger 0,1 liter mindre ved 100 km end et dæk i B - klassen. Et væsentlig komponent til brændstof
effektivitet er den rullemodstand eller rullende friktion.
rullemodstand
Rullemodstanden er den kraft, der er imod bevægelse. Det er dannet, for eksempel, når et hjul ruller. rullemodstand
afhænger ikke kun af geometrien, men også på egenskaberne af materialet.
Gennemsnit
Gennemsnitlig værdi er mellem C - E. Klasse D anvendes ikke.
vådgreb
Det viser, hvor effektiv køretøjet kan bremse på våde veje. Vådgreb er en vigtig funktion, især med sommerdæk.
Klasse A har den højeste sikkerhed og den korteste bremselængde. Klasse F har lav sikkerhed og den længste bremselængde.
De våde grip klasser er baseret på test kørsel på våde veje med en hastighed på ca. 80 km / t. Forskellen mellem den
bremselængde af dækkene er 3-5 fod per klasse. For eksempel, er forskellen i bremselængde mellem klasse A og klasse F er
op til 18 meter.
Gennemsnit
Den gennemsnitlige værdi af dækkene er mellem klasse B - E. Klasse D og G anvendes ikke.
Dæk Støj
Symbolet angiver den rullestøj i decibel og som en 3 klasse lydbølge symbol for at afklare, om dækket kan
holde det anbefalede niveau. udvendig Rullestøj svarer ikke til støjen inde i kabinen.
Et konstant lyd niveau over 80 decibel kan forårsage sundhedsproblemer.
Symbol
Tre lydbølger symboliserer de dårligste resultater. Det er de dæk, der overskrider den maksimale grænse for godkendelse. Et symbol på 2
lydbølger har støjniveau, der svarer til den godkendte lydniveau. Dæk, der er markeret med en lydbølge er over
tre decibel mere stille end godkendelsen