Nokian Line SUV sommerdæk til forskellige SUV-anvendelser giver behagelig komfort, høj ydeevne og et fast, vådt greb. Det er det korrekte valg til førere, som sætter pris på sikker kørsel, men også gerne vil nyde godt af den styrke, deres SUV giver dem på ujævnt terræn og i bytrafikken. Dækkets holdbarhed er forstærket af Nokian Tyres Aramid Sidewall-teknologien. Materialet på dæksiden omfatter ekstremt holdbare aramidfibre, som afstiver og forstærker dæksiden, så dækket er mere modstandsdygtigt over for stød og revner. Nokian Line SUV-dækket har også et fremragende vådt greb og egenskaber, der forhindrer aquaplaning.
Aramidforstærket struktur for en enestående holdbarhed
Førsteklasses komfort, præstation og brændstoføkonomi
Ekstrem sikkerhed i vådt føre
ARAMID SIDEVÆGGE – Robust som aldrig før
Nokian dæk med aramidsidevægsteknologi giver dig ekstra sikkerhed og holdbarhed til krævende vejrforhold og ujævne veje. Dækkenes usammenligneligt stærke sidevægge er yderst modstandsdygtige overfor slid og snit. Aramidfibrene afstivner og styrker sidevæggen, så den kan modstå slag og snit endnu bedre.
Det er det samme materiale, som anvendes inden for luftfartsindustrien og beskyttelsesindustrien. Det bruges også med succes i skudsikre veste.
Aramid beskytter Nokian dækkene. Nokian dækkene beskytter liv.
EU dækmarkering og effektivitetsklasse
Den Europæiske Union, under CE 1222/2009, har bemyndiget, at alle dæk, som er produceret efter 1. juli 2012 til biler og erhverskøretøjer, skal have standard EU dækmarkeringer, som klassificerer dem efter tre præstationskarakteristiker: brændstofsydelse klassificeret fra A til G,vådvejsgreb klassificeret fra A til G, og støjforureningi decibel.
Kategorier for dæk som ikke hører under denne regulering er: vulkaniserede dæk, professionelle terrængående dæk, racer-/sportsdæk, og specielle slags dæk, som er designet til at øge vejgreb, som f.eks. sømbesatte dæk, T-type midlertidige reservedæk, dæk til biler fra før 1990, dæk med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t, dæk til fælger med en diameter mindre eller det samme som 254 mm eller mere eller lige med 635 mm. Denne markering skal på den ene hånd promovere økonomisk og miljømæssig ydeevne i trafikken, og tilmed forbedre vejsikkerhed, og på den anden hånd hjælpe forbrugerne til at vælge passende dæk, ved at sikre et vist niveau af produkt-genkendelse.
Ikke desto mindre er markeringen blevet kritiseret for kun at vise et begrænset antal kendetegn. Der er professionelle, som argumenterer for, at dæk har mange flere karakteristika, som er vigtige og relevante for trafiksikkerhed. Dertil hører, blandt andet, akvaplaningsegenskaber, kørestabilitet, servicelivstid, produktegenskaber på våde og tørre veje ud over vådvejsgreb, egenskaber på sne. Dækfabrikanter foreslår, at testresultater fra diverse brancheinstitutioner og industrimagaziner burde forblive meget vigtige informationskilder for slutforbrugeren, fordi de fokuserer på og bedømmer en bred vifte af forskellige dækegenskaber og features.