Det nyeste medlem af Nokian sommerdæk familien er Nokian Z G2, et dæk udviklet til at være højtydende, sikker og holdbar. Designet til hurtig kørsel, Nokian Z G2 klart overgår sine konkurrenter krævende og vanskelige forhold. Det er ikke bange for selv kraftige temperatursvingninger eller regn. Dens kørsel reaktion er præcis, men alligevel behagelig og stille.
Nokian Z G2 er designet til sporty biler og hurtig kørsel og hører til UHP kategori, den øverste klasse af personvognsdæk. Størrelsen sortiment omfatter næsten xx varianter i den hastighed kategorierne W (270 km / t) og Y (300 km / t), der spænder fra 16 'hele vejen op til 20'. Produktet vil være tilgængelig for detailsalget i Centraleuropa i foråret 2008.
Nokian Z G2 er udviklet og testet på hurtige europæiske spor, samt på ru-asfalterede veje, over flere år. Særlig opmærksomhed blev udbetalt til vejgreb i vådt føre og forebyggelse af akvaplaning. Slidstyrke blev udviklet ved hjælp af grundig laboratorium teste og køre hårdt holdbarhedstest på barske asfalterede veje. Nanoteknologi og flerlagsstruktur: fremragende vejgreb i vådt føre, præcis kørsel svar
Nokian Z G2 er målrettet mod krævende forbrugere, og dens top-of-the-range ydeevne er opnået ved hjælp af den nyeste udvikling og produktion teknologi.
De vigtigste nyskabelser, der gør Nokian Z G2 unik er den flerlagede overflade struktur, nanosilica forbindelse og ny overflade geometri. Disse nye innovationer udgør den såkaldte Nokian Cool Zone Concept, 'siger Product Manager Petri Niemi.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
Mærke
Nokian
Model
Z G2
Dimension
215/45 ZR17 91Y XL
Bredde
215
Dækkets profil
45
Construction type
ZR
Dækstørrelse
17
Belastningsindex
91
Hastighedsindeks
(Y)
With/Without Valve (TT/TL)
Dækket kræver slangen
M/C
Nej
*Priserne gælder (med mindre andet er nævnt) pr. Styks incl. moms, men excl. fragt inden for Danmark.
**Mere end 90% af vores ordrer nå frem til kunden i den angivne leveringstid.