Pirelli Cinturato P1 er det seneste dæk i Pirellis Cinturato-familie. Pirelli Cinturato P1 præsterer godt inden for de fleste områder. Der ligger en del forskning og tests bag et premiumdæk som dette, og der kan derfor gå flere år, inden man står med det færdige produkt, som kan sendes på markedet.
Pirelli Cinturato P1 er velegnet til den nordiske sommer, der byder på en del regn og sol. Pirelli Cinturato P1 har et dækmønster, som er optimeret til at kunne dræne regn fra vejbanen på effektiv vis.
I konstruktionen af Pirelli Cinturato P1 sparede producenterne ikke på krudtet, hvad angår sikkerhed og komfort. Dette viser sig på følgende områder:
Pirelli Cinturato P1 har et tilpasset mønsterdesign, der giver stabilitet og god komfort ved høj hastighed
Pirelli Cinturato P1 har i gennemsnit en 30% længere levetid end dæk fra tidligere generationer
Der indgår ingen HA-olier i dækproduktionen, hvilket er med til at beskytte naturen
Pirelli Cinturato P1 er særdeles funktionelt ved undvigemanøvrer
Dækkets gummiblandning er tilpasset en typisk nordisk sommer med masser af regn og en del varme dage
Sammenlignet med andre sommerdæk har Pirelli Cinturato P1 en utrolig god formåen, hvad angår nedsættelse af bremselængden
Pirelli Cinturato P1 har et vældigt godt og gennemtænkt mønster, som leder vandet væk. Dette nedsætter risikoen for akvaplaning. Tænk også på, at et nyt dæk har et vådgreb, som er mange gange bedre end et nedslidt dæk, som har en dækmønsterdybde på under 4 mm. Dækmønstret på Pirelli Cinturato P1 er samtidig designet til at kunne stå godt fast på en våd vejbane, og dækket kan derfor klare kraftige undvigemanøvrer, hvis genstande eller køretøjer pludseligt dukker op på vejbanen.
EU dækmarkering og effektivitetsklasse
Den Europæiske Union, under CE 1222/2009, har bemyndiget, at alle dæk, som er produceret efter 1. juli 2012 til biler og erhverskøretøjer, skal have standard EU dækmarkeringer, som klassificerer dem efter tre præstationskarakteristiker: brændstofsydelse klassificeret fra A til G,vådvejsgreb klassificeret fra A til G, og støjforureningi decibel.
Kategorier for dæk som ikke hører under denne regulering er: vulkaniserede dæk, professionelle terrængående dæk, racer-/sportsdæk, og specielle slags dæk, som er designet til at øge vejgreb, som f.eks. sømbesatte dæk, T-type midlertidige reservedæk, dæk til biler fra før 1990, dæk med en hastighedsbegrænsning på 80 km/t, dæk til fælger med en diameter mindre eller det samme som 254 mm eller mere eller lige med 635 mm. Denne markering skal på den ene hånd promovere økonomisk og miljømæssig ydeevne i trafikken, og tilmed forbedre vejsikkerhed, og på den anden hånd hjælpe forbrugerne til at vælge passende dæk, ved at sikre et vist niveau af produkt-genkendelse.
Ikke desto mindre er markeringen blevet kritiseret for kun at vise et begrænset antal kendetegn. Der er professionelle, som argumenterer for, at dæk har mange flere karakteristika, som er vigtige og relevante for trafiksikkerhed. Dertil hører, blandt andet, akvaplaningsegenskaber, kørestabilitet, servicelivstid, produktegenskaber på våde og tørre veje ud over vådvejsgreb, egenskaber på sne. Dækfabrikanter foreslår, at testresultater fra diverse brancheinstitutioner og industrimagaziner burde forblive meget vigtige informationskilder for slutforbrugeren, fordi de fokuserer på og bedømmer en bred vifte af forskellige dækegenskaber og features.
Business Reviews
Profile:Cinturato P1
Review Date
Test Facility
Dimensions
Review Text
Review Rating
Seal
03/2012
auto motor und sport
195/65 R15 91H
Highly recommended
Pirelli Cinturato P1 tyre review
Gennemsnit af 6 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
1.256.076
25.09.2012fromGeorg Den bedste dæk jeg har brugt nogensinde(jeg er kørt nu 540.000 km med samme bil !!). Har brugt Michelin energy ellers.