Cinturato P6 er et højpræsterende sommerdæk i verdensklasse. Det har en række forskellige fordele i forhold til andre lignende sommerdæk.
Cinturato P6 har tre ECO Impact-symboler på siden af dækket, som indikerer miljøvenlighed:
Energieffektiv – lav rullemodstand mindsker brændstofforbruget. Frisk luft i naturen – Gummiblandingen uden HA-olier sikrer, at der ikke slippes nogen farlige olier ud i naturen ved anvendelse af dækket. Levetid – En lang levetid på dækket resulterer i økonomiske besparelser for kunden, samt at der produceres færre dæk, hvorfor der anvendes færre råmaterialer og mindre energi ved produktionen af dæk.
Cinturato P6 er originaludstyr på blandt andet Mercedes, Peugeot, Seat og Volkswagen.
Dækmønster:
Dækket har symmetriske slidbanelinjer i dækmønstret samt langsgående kanaler, som er fremragende til vandafledning ved kørsel på vådt underlag. Cinturato P6 har brede ribber, som med buede lameller resulterer i et forbedret vejgreb og en bedre bremseevne på såvel et vådt som et tørt underlag. Cinturato P6 har et stærkt konstrueret centerelement, som giver en sikker kontakt med vejen, og komforten ved høje hastigheder føles særdeles god og sikker. Slidbanemønstret er udviklet til at sænke energitabet, så brændstofforbruget bliver mindre.
Pirelli Cinturato P6 indgår i Pirelli-familiens ”green performance”-gruppe, og alle Cinturato-dæk er miljøtilpassede, hvilket i endnu højere grad påvirker de private kunders valg af dæk, eftersom vi er begyndt at værne mere om naturen på grund af drivhuseffekten og andre miljøaspekter.
Dækmærkningsforordningen specificerer oplysningskravene til brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig rullestøj fra dæk. Derudover henvises der til produktets vinteregenskaber.
EU 1222/2009-forordningen, der har været i kraft siden 1. november 2012, er blevet revideret og blev erstattet af forordning (EU) 2020/740 fra 1. maj 2021. Fra dette tidspunkt gælder nye krav. Klassificeringsklasserne for brændstofeffektivitet, vejgreb i vådt føre og udvendig støj er blevet ændret, og EU-mærkets udformning er blevet justeret. Producentens produktdatablade, der er lagret i EU-databasen, kan downloades via en QR-kode, der er integreret i mærket. Oplysninger om snegreb og isgreb er også for nylig inkluderet for dæk, der opfylder kriterierne.
Følgende dæk er undtaget fra forordningen: - dæk, der udelukkende er designet til installation på køretøjer, der først blev registreret før 1. oktober 1990 - regummierede dæk (indtil en tilsvarende udvidelse af EU VO 2020/740 har fundet sted) - Professionelle offroad-dæk - Racing dæk - Dæk med yderligere enheder til forbedring af trækkraften, fx pigdæk - Nøddæk af T-typen - Dæk med en tilladt hastighed under 80 km/t - Dæk til fælge med en nominel diameter på ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm
Overblik over kriterierne og evalueringsklasserne
Brændstofeffektivitet
Brændstofforbruget afhænger af dækkenes rullemodstand, selve køretøjet, kørselsforholdene og førerens kørestil. Dækkets målte rullemodstand (rullemodstandskoefficient) er opdelt i klasse A (højeste effektivitet) til E (laveste effektivitet).
Hvis et køretøj kun er udstyret med klasse A-dæk, er det muligt at reducere forbruget med op til 7,5 %* sammenlignet med klasse E-dæk. I tilfælde af erhvervskøretøjer kan tallet endda være højere. (Kilde: Europa-Kommissionens konsekvensanalyse * målt i henhold til de prøvningsmetoder, der er fastsat i forordning (EU) 2020/740)
Bemærk venligst: Brændstofforbruget afhænger i høj grad af din egen kørestil og kan reduceres betydeligt ved at køre på en miljøvenlig måde. Dæktrykket bør kontrolleres regelmæssigt for at forbedre brændstofeffektiviteten.
Vådgreb
Vådgreb er opdelt i klasse A (korteste bremselængde) - E (længste bremselængde).
Hvis en bil er udstyret med klasse A-dæk sammenlignet med klasse E-dæk, kan en bremselængde på op til 18 m reduceres ved bremsning fra 80 km/t (på en vejoverflade med gennemsnitligt vejgreb).* *Kilde: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV
Bemærk venligst: Trafiksikkerheden afhænger i høj grad af din egen kørestil. Bremseafstandene skal altid overholdes. Dæktrykket bør tjekkes regelmæssigt for at forbedre vejgrebet i vådt føre.
Ekstern rullestøj
Den støj , der kommer fra et dæk, påvirker køretøjets samlede volumen og påvirker ikke kun din egen kørekomfort, men også støjforureningen af miljøet. EU-dækmærket opdeler den eksterne rullestøj i 3 klasser fra A (laveste rullestøj) - C (højeste rullestøj), målt i decibel (dB) og sammenlignet med de europæiske grænseværdier for støjemission for ekstern rullestøj fra dæk.
A Piktogrammet med klassificeringen "A" angiver, at dækkets eksterne rullestøj er mere end 3 dB under den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. B B-klassificeringen betyder, at dækkets eksterne rullestøj er op til 3 dB under eller lig med den EU-grænseværdi, der var gældende indtil 2016. C Klassificeringen "C" angiver, at den angivne grænseværdi overskrides.
CINTURATOP6 tyre review
Gennemsnit af 430 Testmeninger
Grip på tør vej
Bremseegenskaber på tør vej
Grip på våd vej
Bremseegenskaber på våd vej
Grip ved sne
Kørekomfort
Lyde i førerhuset
Dækslitage
Brændstofforbrug
Kørte kilometer
11.603
30.09.2011fraMikael Jensen Et rigtigt godt, støjfrit og stabilt dæk. Jeg vil ikke betvivle mig én eneste gang ved at købe det.
24.09.2011fraNiels Nielsen Har lige anskaffet det 2. sæt af samme type.
29.12.2010fraPeter Dalgas Sommerdæk - derfor den dårlige karakter på sne
17.11.2010fraMorten Søe Lydniveauet er blevet betydeligt mindre og specielt ved kørsel på grov asfalt er det rigtigt godt. Det er også super i store vandmængder. Virkelig godt dæk.