Sommerdæk

Når temperaturen stiger over syv grader, begynder det ved at være tid til at forberede sig til at skifte dæk. Sommerdæk har en speciel gummiblanding, der er beregnet til at blive brugt i den varme del af året. Gummi har optimal glathed i det varmere vejr, men ved lavere temperaturet hærdner det og præsterer dårligere. Sommerdæk har ligeledes anderledes dækprofiler og mønstre.

Det er vigtigt, at materialet, som sommerdæk er lavet af, ikke bliver for blød ved høje temperaturer, men kan håndtere lange køreture i varme sommerdage. Dækkene er optimerede til at have godt greb og lav rullemodstand ved de temperaturer, som kan opstå i løbet af sommeren. Disse forskelle gør, at sommerdæk kan reducere bræmselængde og brændstofforbruget, i forhold til brug af vinterdæk i varmt vejr. Anbefalinger for mønsterdybde er også adskillig - sommerdæk skal have mindst 3 mm dybde, hvorimod vinterdæk - 4 mm. Lovkrav er dog for begge typer dæk kun 1,6 mm og gælder i hele Europa.

Anbefalinger før køb

Dækkene skal skiftes, når gamle er ved at blive slidte. Du kan tjekke dækkenes størrelse ved at aflæse mål på dine gamle dæk. Oplysninger om dækstørrelsen kan også ses i bilens registreringsattest.

Der er flere forskellige typer dæk til at vælge imellem, afhængigt af førerens ønsker. For eksempel, et punkterfri dæk har forstækede vægge, hvilket mindsker trykket fra bilens vægt og selv med punktering tillader at køre flere kilometer med begrænset hastighed. Køberen bør overvejde, hvad han forventer af sine sommerdæk, inden han vælger. Der kan nemlig forekomme stor forskel på sikkerhed, komfort og støjniveau. Nogle af de mest populære er Continental sommerdæk, som er kendt for sin fremragende tyske kvalitet. Michelin sommerdæk er ligeledes et populært valg.

Kontrol af dæk

Gode dæk af høj kvalitet kan bruges i flere sæsoner. Det er dog vigtigt at tage sig godt af dækkene, hvis de skal holde længe. Det er intet, der kan forhindre at dækket bliver porøst med tiden og skal derfor udskiftes. En regelmæssig kontrol af mønsterdybden kan forhindre en ulykke. Når den er mindre, end de anbefalade 3 mm, er der større risiko for dækslip, samt bræmselængde forøges. Desuden skal dæktrykket måles i alle dæk - hvis trykket ikke er ens i alle dæk, slides de ujævnt og brændstofforbruget stiger. Kontroller dæktryk i kolde omgivelser. Dækkene bliver varme allerede efter 3 km kørsel og da bør trykket være 0,3 bar højere end køretøjsfabrikantens anbefalinger. Glem ikke at gennemføre samme kontrol på reservehjulet.

Når dækkene monteres på køretøjet, er det vigtigt at tjekke om rotationen går i den rigtige retning. Dækkene kan være afgørende for din sikkerhed.

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nu til nyhedsbrevet og få altid de seneste nyheder og bedste tilbud direkte i din e-mailadresse.